Rozwój e-sportu – czym w ogóle jest e-sport?

esportW dobie intensywnego rozwoju najróżniejszych urządzeń elektronicznych działających we wzajemnej łączności z sobą dzięki sieci coraz większą popularnością cieszy się sprzęt pozwalający na symulowanie aktywności i współzawodnictwa sportowego. E-sport może mieć zarówno formę komputerową jak i konsolową gdzie pojedynczy gracze bądź całe zespoły i drużyny rywalizują ze sobą poprzez Internet. Początkowo w tego rodzaju zawody angażowali się głównie amatorzy. Obecnie jednak e-sport zyskuje coraz bardziej na znaczeniu i popularności także wśród profesjonalnie grających zawodników. W związku z tym wielu bukmacherów zaczęło on-line oferować kursy pod kątem uczestnictwa w takich zmaganiach. To właśnie głównie ten trend zapoczątkował rozwój zakładów e-sports.

Jest wiadomym, że zawody i idea drużynowej rywalizacji są od lat elementem rozrywkowym obecnym w wielu grach. Sport jest w tej dziedzinie komponentem niezmiennie obecnym i stanowiącym istotny element kultury komputerowej. Nie brakuje gier i programów symulujących sportową aktywność, a ich popularność cały czas rośnie. Ich specyfika z czasem ulega zmianom dostosowując się do panujących trendów.

Rys historyczny

gry esportPoczątków i pierwszych rywalizacji w ramach turniejów i gier wideo można dopatrywać się już w latach 70 i 80 ubiegłego wieku. Ówczesnym rozgrywkom daleko było jednak do dzisiejszych rozgrywkom e-sportowym w dzisiejszym kształcie. Ich kształt zaczął ewoluować dopiero pod koniec lat 90. Popularność e-sportu rosła z roku na rok, a w początkach XXI wieku zmiana ta była wręcz skokowa względem lat poprzednich. Wraz z pojawieniem się około roku 2000 możliwości strumieniowania rozgrywek w czasie rzeczywistym zaczęły one coraz bardziej przypominać obecną formę. Niczym w tradycyjnych zmaganiach sportowych pojawili się zawodowi gracze wraz z komentatorami specjalizującymi się w danej konkretnej grze i dyscyplinie e-sportowej. Rozwój branży w okolicy roku 2010 stanowił już istotny czynnik w całym sektorze gier komputerowych. Był to już czas, kiedy twórcy aktywnie współtworzyli i wspierali rozwój wielu tytułów przystosowując je do nowych trendów.

Wówczas programy e-sportowe zaczęły się pojawiać powszechnie w telewizjach kolejnych krajów. Kolejny przełom miał miejsce w 2011 roku wraz z rozpoczęciem i rozwojem działalności platformy Twitch. Oferował on jako jeden z pierwszych darmowe transmisje z turniejów e-sportowych. Regularnie przyciągał przed ekrany miliony widzów na całym świecie. Wśród najczęściej streamowanych tytułów znalazły się takie jak np “Doty 2”, “Counter-Strike: Global Offensive” i “League of Legends”. W roku 2016 łączna liczba fanów tego rodzaju rozgrywek na całym świecie szacowana była na 148 milionów osób. Początek XXI wieku przyniósł zaskakujące tempo rozwoju e-sportu. Zaczęły cyklicznie odbywać się takie imprezy pro-gamingowe jak World Cyber Games, Intel Extreme Masters albo Major League Gaming. Sporty elektroniczne z czasem szczególną renomę zyskały w krajach dalekiej Azji, w tym zwłaszcza w Korei Południowej.

Istota e-sportu a dyscyplina

wydarzenia esportoweJako grę do zmagań e-sportowych można uznać każdy tytuł pozwalający na jedno bądź wieloosobową rywalizację w wybranej dyscyplinie. Aby odnieść sukces każdy tego rodzaju tytuł potrzebuje czegoś więcej. Do pełni szczęścia potrzeba przede wszystkim większej społeczności grających, a także nieustannego zaangażowania twórców i inwestorów. Na popularność danej dyscypliny mają również wpływ inne czynniki. Większość tytułów e-sportowych jest stosunkowo tania względem innego rodzaju produkcji bądź wręcz darmowa. Ważna też jest łatwość oraz radość z rozgrywki na podstawowym poziomie. Tytuł służący do e-sportu powinien też posiadać potencjał przyciągania szerszego grona graczy a jednocześnie powinien być trudny do perfekcyjnego opanowania na tyle, aby zaangażować gracza w rozgrywki na dłużej.

Gracz a zawodnik

W e-sporcie istnieje rozróżnienie występujące też w tradycyjnie uprawianych dyscyplinach. Polega ono na rozgraniczeniu pomiędzy profesjonalnym a amatorskim podejściem. Zwykły gracz, czyli osoba amatorsko uprawiająca tego rodzaju rozgrywki należy więc do nieco innej kategorii od tego, kto podchodzi do takiej formy rywalizacji w sposób profesjonalny. Można to przyrównać do piłki nożnej, gdzie zawodnik świadomie trenuje konsekwentnie realizując założone z góry cele nie jest tożsamy z młodym graczem rywalizującym wraz z kolegami z bloku na osiedlowym boisku. Zawodnik musi wykazać się odpowiednim podejściem mentalnym, posiadać umiejętność gry zespołowej a także być odpornym na stres i wykazać się determinację w dążeniu do ideału i ciągłego polepszania swoich umiejętności. Częste podróże po świecie oraz wyczerpujące dla organizmu mecze i turnieje wymagają też od profesjonalnych e-sportowców odpowiedniej formy fizycznej. Podsumowując profesjonalne e-rozgrywki różnią się od rekreacyjnego grania tylko jedną zasadniczą rzeczą. W przeciwieństwie do nich nie są formą zabawy a mają charakter wyczynowy.

E-sport i sport wcale nie tak odmienne

e-sportNiewielkie różnice, poza oczywiście formą, występują także pomiędzy tradycyjną sportową rywalizacją a jej elektroniczną wersją. Przy klasycznie rozumianym sporcie zawodnicy wylewają poty biegając za piłką w celu pokonania przeciwnej drużyny. Przy elektronicznej wersji natomiast rywale zasiadają przed komputerem bądź konsolą i w gruncie rzeczy mają taki sam cel, odnieść zwycięstwo wykorzystując w najlepszy możliwy sposób swoje umiejętności. W obu przypadkach obserwują ich kibice, czy to realni czy wirtualni. Profesjonalni gracze otrzymują wynagrodzenie za udział w zmaganiach. Same rozgrywki e-sportowe, podobnie jak ich pierwowzór posiadają własny zbiór przepisów regulujących kodeks postępowania co jest kolejnym podobieństwem pomiędzy nimi.

Kategorie rozgrywek e-sportowych

Jak w tradycyjnym sporcie mamy ogromną różnorodność form, kategorii i dyscyplin tak podobnie rzecz się ma w przypadku ich elektronicznego odpowiednika. Rozgrywki e-eportowe dzielą się na kilka kategorii i gatunków, wśród których należy wymienić:

  • RTS – są to strategiczne gry rozgrywające się w czasie rzeczywistym, w których zadaniem graczy jest zdobycie określonych obszarów w ramach wirtualnego otoczenia przeciwnika, niszcząc lub przejmując jego dobytek. Wzorcowym przykładem są tu między innymi “StarCraft” I i II albo kolejne wersje “Warcrafta”.
  • FPS – z angielskiego First Person Shooter. Jest to obejmująca awatar, broń oraz kilku przeciwników strzelanka trójwymiarowa (przykładowe tytuły to “Counter-Strike: Global Offensive”, “Overwatch” oraz “Call of Duty”).
  • MOBA – będąca wieloosobową bitwą rozgrywającą się na arenie on-line. Dany gracz dysponuje jedną konkretną postacią w drużynie. W ramach rywalizacji ma wspólnie ze swoim zespołem za zadanie zdobycie i zniszczenie bazy drużyny należącej do przeciwnika. Ten rodzaj gier zazwyczaj posiada określoną główną strukturę wymagającą zniszczenia w celu wygrania pojedynku. Przykładowe gry z tej kategorii to np “League of Legends”, “Dota 2”, “Heroes of the Storm” albo “Smite”.
  • MMORPG – tutaj poszczególni gracze przejmują rolę nad wirtualnymi postaciami, staczają liczne bitwy z napotkanymi potworami oraz gromadzą niezbędne bogactwo (np będąca wersją Action MMO “World of Tanks”).
  • Gry walki – to zmagania w formie walki odbywające się bezpośrednio pomiędzy dwoma zawodowymi graczami. Pojedynki mają na celu odebranie przeciwnikowi jak największej ilości życia i przejęcie jej dla siebie (np “Street Fighter”).
  • Sportowe – czyli symulacje realnych rozgrywek sportowych. Ze znanych tytułów należy wymienić tu “FIFĘ” oraz “Rocket League”.